موسیقی ملی ایران
موسیقی ملی ایران
گذری بر موسیقی فاخر ایرانی و دماوند موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ملی ایران و آدرس ali-bayat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مصاحبه با استاد فرهنگ شریف

فرهنگ شریف از چند سالگی جذب موسیقی شد؟

چهار ساله بودم که متوجه شدم پدرم نزد علی اکبر خان شهنازی آموزش ساز تار می بیند و در آن سالها که به روش سینه به سینه آموزش داده می شد معمولا پیش درآمدهای طولانی را به هنرجویان آموزش می دادند. یک بار که پدرم در حال نواختن یکی از این پیش درآمدها بود در حین نواختن ادامه پیش درآمد را فراموش کرد و من بدون مقدمه به پدرم گفتم آقا جون ادامه آهنگی که می نواختید این طوری است و سپس شروع کردم به خواندن ادامه پیش درآمد. پدرم از من خواست ادامه پیش درآمد را ازابتدا تا انتها برایش بخوانم. و من این کار را بدون هیچ اشتباهی انجام دادم و از آن به بعد حکم ضبط صوت پدرم را ایفا میکردم و هرزمانی که دچار مشکل میشد ازمن کمک می گرفت. وقتی پدرم متوجه استعداد و علاقه من شد ساز تار را نزد عبدالحسین شهنازی برادر علی اکبر شهنازی فرا گرفتم.

از ویژگی های ساز تار بگوئید و چرا از میان این همه ساز تار را انتخاب کردید؟

 تمام صداهایی که از این ساز بیرون می آید ازهیچ ساز دیگری بیرون نمی آید ومن موفق شده ام بیش از سی نوع صدا ازاین ساز بیرون بیاورم که امیدوارم در آینده ای نزدیک دانسته هایم را به هنر جویان تار آموزش بدهم.

 مهمترین استاد شما چه کسی بود؟

عبدالحسین شهنازی که با پدرم در ارتباط بود مهمترین استاد من بود که خیلی زیبا ساز می زد بطوریکه هر وقت دست به ساز میبرد من محو ساز زدنش میشدم. وی به سبک میرزاعبداله عمویش نوازندگی میکرد و علی اکبر خان به شیوه کلاسیک نوازندگی می کرد. چند سالی افتخار شاگردی ایشان راپیداکردم.متاسفانه ایشان (عبدالحسین خان) در سن چهل سالگی فوت می کنند. و فقط یک صفحه از آثار ایشان باقی مانده است.وبا مراوده با اساتید مختلف همه و همه الهام بخش نوازندگی من بوده است. در سن چهار سالگی بخاطر دارم پدرم صفحاتی از یک کمانچه نواز اهل باکو داشت که هر شنونده ای را مسحور می کرد.

 نام ایشان را می دانید؟

بله موسیو هایک اهل قفقاز بود و قطعاتی را در اصفهان- چهارگاه و بسته نگار نواخته بود که درآرشیو رادیو موجود بود. سالهای بعد این دو صفحه را تهیه کردم و وقتی آنها را به دقت گوش دادم متوجه شدم بیشتر قطعاتی که تا به حال نواختم در نوازندگی ایشان هم وجود دارد و در حقیقت متوجه شدم آنچه را که در چهار سالگی شنیدم بخوبی حفظ کردم.

خود شما ابداعاتی در ردیف های موسیقی ارائه کرده اید؟

بله در شیوه قدیم موظف هستید جز به جز دستگاه را کنکاش کنی در حالیکه من ثابت کردم که می توان از طریق وارد شدن به گوشه ای می توان وارد قطعات شد مثلا از طریق کرشمه وارد دستگاه شور شد. در این زمینه کارهایی انجام داده ام که به زودی این شیوه را در نوازندگی ام به هنرجویان موسیقی ارائه خواهم داد.

نزد استاد وزیری شاگردی داشته اید؟

خیر ولی بخاطر دارم زمانی که ایشان متصدی رادیو بودند با آقای ملاح که داماد ایشان بودند در رادیو همکاری داشتم و قطعات استاد وزیری را اجرا میکردم یک روز آقای ملاح مرا به آقای کلنل وزیری معرفی کردند (زمانی که کلنل وزیری به دلیل کهولت سن سه تار می نواختند) وبنده درحظورایشان قطعات بندباز و دخترک ژولیده را اجرا کردم و درپایان گفتند شما تنها کسی هستیدکه توانسته ای این قطعات را به زیبایی اجرا کنید و پیشنهاد میکنم قطعات من را در کنسرتی اجرا کنید. و وقتی به استاد گفتم این آثار رابه وسیله گوش از حفظ کرده ام ونواخته ام گفتند عجیب است که حتی انگشت گذاری و طریقه مضراب زدنتان طبق دستورات من است که همان اجراها و اظهار لطف ایشان را درنواری نگهداری کرده ام.

نظر شما درباره تکنوازان فعلی کشورمان چیست؟

آقای ظریف و آقای جلیل شهناز کارشان عالی است و بقیه هنرمندان هم کارهای قابل تاملی دارند.انشاءاله که هنرستان های موسیقی هم درتربیت نوازنده فعال هستند بطوریکه درآینده تعداد نوازندگان خوب کشورمان بیش از این خواهد بود.

حاصل کار آهنگسازان کشورمان را درطول این ۲۷سال چگونه ارزیابی میکنید؟

بدنبوده ولی نسبت به گذشته هنوز کاری در این دوره ندیدم که مثل کارهای گذشته بین مردم زمزمه شود.

با خبرشدیم درروزهای پایانی ریاست جمهوری آقای خاتمی نشان درجه یک هنری معادل دکترا را از دست ایشان دریافت کردید در این باره توضیح دهید.

یک بار از دفتر آقای خاتمی با من تماس گرفتند و زمانی را برای ملاقات باایشان در اختیار من قرار دادند درهنگام دیدار ایشان از وضع من سوال کردند از جمله اینکه: شماازجایی حقوق دریافت میکنید.گفتم:خیر . گفتند: نشان درجه یک هنریتان را گرفته اید گفتم:خیر . درپایان گفتند چه کاری از من توقع داریدو من گفتم دیدار با شما بهترین هدیه برای من بود و خداوند این هنری را که به من عطا کرده بالاترین هدیه است وخودم را در عین نیاز نیازمند نمی بینم و سپس آقای خاتمی به وزیر وقت ارشاد گفتند تنها کسی که درطول هشت سال خدمتم از من چیزی نخواست ایشان بودند و دستوراهداء نشان درجه یک هنری را صادر نمودند.

چه صحبتی با علاقمندان خود دارید؟

اوقات خوبی را برای تک تک مردم خوبمان آرزو دارم و تنها توصی ام به هنر جویان این است: هر نوع موسیقی راکه می شنوند باتفکر گوش دهند در یک خط حرکت نکنند و سعی کنند چارچوب را بشکنند و نوگرایی و ابداع داشته باشندو از قطعات ردیف خودشان قطعاتی ابداع نمایند و آن راتغییر دهند.

 

یکی از کارهای زیبای فرهنگ شریف به همراهی ویولن حبیب اله بدیعی که در بیات ترک اجرا شده است را برای شما دوستان بگذارم. دو هنرمند مازندرانی که سالیان در برنامه گلها و تک نوازان رادیو ایران در قبل از انقلاب با هم همکاری داشتند و کارهای ارزشمند و فاخری را در موسیقی این سرزمین به یادگار گذاشتند. همکاری که بعد از انقلاب سال ۵۷ به دلیل شرایط به وجود آمده آن سال به خانه نشین شدن نا خواسته این هنرمندان انجامید و اگر کاری هم ضبط شد اغلب به صورت خصوصی  بود.

فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون استاد شجریان، گلپا، ایرج، تاج اصفهانی،غلامحسین بنان، محمودی خوانساری، روح انگیز همنوازی داشته است و در چند فستیوال بین المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین توانسته است ساز تار را به خوبی به جهانیان بشناساند. فرهنگ شریف چند سالی را در دانشگاه‌های مطرح آمریکا به امر آموزش موسیقی مشغول بود. استاد فرهنگ شریف همچنین دارای نشان درجه یک هنری معادل دکترا است.

 

 


 

بیات ترک .دانلود کنید.

حبیب اله بدیعی : ویولن

فرهنگ شریف : تار

جهانگیر ملک : تنبک

کوک برای تار : دو . سل . دو. دو               سی کرن.

 


 

برنامه شماره ۵۵ گلهای تازه با همکاری ایرج و فرهنگ شریف را برای شما انتخاب کردم. کاری که در مایه ابو عطا اجرا شده است که هر دوی این هنرمندان با استادی تمام اثر بی بدیلی را خلق کرده اند.  فرهنگ شریف در این اثر به اجرای دو قطعه چهار مضراب بسیار زیبا می پردازد یکی قبل از اجرای آواز و دیگری در وسط اجرای آواز که هرچه از زیبایی آنها بنویسم کم نوشته ام. دعوت می کنم به این اثر گوش کنید.

آواز: ایرج

تار: فرهنگ شریف

تنبک: امیر ناصر افتتاح

گوینده:آذر پژوهش

مایه ابوعطا ( .دانلود کنید.)

غزل از حافظ

کوک برای تار :دو . سل . دو . دو                   می بمل/ لا کرن / سی بمل

                     همای اوج سعادت به دام ما افتد       اگر تو را گذری بر مقام ما افتد......

 


 

برنامه شماره ۴۶۱ تکنوازان رابرای شما انتخاب کردم. اثری که در ماهور اجرا شده ودو هنرمند بزرگ موسیقی ایران یعنی پرویز یاحقی و فرهنگ شریف در آن حضور دارند. هنرمندانی که حتی در سالهای بعد از انقلاب هم که از فعالیت آنها جلوگیری بعمل آمد بیش از۱۰۰ ساعت اثر بدیع تازمان فوت پرویز یاحقی در استودیوی خانگی پرویز یاحقی ضبط نمودند. دعوت میکنم به این اثر که در ماهور به همراهی سنتور فضل اله توکل و تنبک جهانگیر ملک اجرا شده است گوش فرا دهید.

پرویز یاحقی: ویولن

فرهنگ شریف:تار                          

فضل اله توکل:سنتور

جهانگیر ملک:تنبک

کوک برای تار : دو .سل . دو . دو   

دانلود کنید.    

 


 

گلهای تازه شماره 104

استاد شجریان و استاد فرهنگ شریف و تنبک امیرناصر افتتاح در دستگاه ابوعطا – طفیل هستی

این کاری است که نباید در مورش چیزی نوشت چون ...........

دانلود

 


 

دانلود آهنگ گلهای تازه 72 (مهتاب شبانگاه) بیات ترک

گلهای تازه 72 (مهتاب شبانگاه) ،مایه : بیات ترک، آواز : محمد رضا شجریان

نوازندگان : اسدالله ملک – فرهنگ شریف – امیر ناصر افتتاح

 دانلود

 

 


 

  

گل حسرت

 گلهای تازه ۱۷

آواز : محمودی خوانساری

تار : فرهنگ شریف   ویولن : اسداله ملک

تنبک : جهانگیر ملک

غزل ها از : ابوالحسن ورزی و نظامی گنجوی

گوینده :آذرپژوهش    صدابردار : محمدجهانفرد

آواز بیات ترک

 

 


 

 دانلود آهنگ اجرای خصوصی بیات ترک

آواز : محمد رضا شجریان ، تار : فرهنگ شریف ، تنبک : جهانگیر ملک ، مایه : بیات ترک

دانلود

 

 


 

دانلود آهنگ گوشه نشین ابوعطا

آواز: محمدرضاشجریان ، تار: فرهنگ شریف، تنبک: امیرناصرافتتاح،مایه ابوعطا

دانلود

 

 


 

دانلود آهنگ بیات ترک از استادان شریف،بدیعی و ملک

ویولن : حبیب اله بدیعی ، تار : فرهنگ شریف ،  تنبک : جهانگیر ملک

دانلود 

 

 


 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:استاد فرهنگ شریف, گلها, اجرا خصوصی, استاد محمدرضا شجریان, تار, ] [ 9:10 ] [ علی بیات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بگذار تا مقابل روی تو بــــــگذريم دزديده در شمايل خوب تو بنگريم شوق است در جدايی و جوراست در نظر هــم جـور به که طـاقت شـوقت نــــياوريم ----------------------------------------------- نام : علـی نام خانوادگی: بیـات ساز مورد علاقه : تـار آواز مورد علاقه :ابوعطا ----------------------------------------------- یاری انـدر کس نمی بـینم یـاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟ آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست؟ خون چکید از شـاخ گل، ابـر بـهاران را چه شد؟ کـس نـمی گویـد کـه یـاری داشـت حـق دوسـتی حق شناسان را چه حال افتاد، یاران را چه شد؟ لعـلی از کـان مـروت بـرنـیامد، سـال هـاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟ شهر یاران بود و خـاک مـهربانان این دیـار مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟ گوی توفـیق و کـرامت در مـیان افـکـنـده¬اند کس به مـیدان در نیامد، سواران را چه شد؟ صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عـندلیـبان را چه پـیـش آمـد؟ هَـزاران را چه شـد؟ زهره سازی خوش نمی سازد، مگر عودش بسوخت؟ کــس نـدارد ذوق مــستـی، مـیگـسـاران را چـه شــد؟ حافـظ! اسرار الـهی کـس نـمی دانــد خــمــوش از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد؟
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 223
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 37685
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ

پایگاه مرکزی اطلاع رسانی گروه انسانهای سبزGPG
Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha


Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha
دریافت کد لوگو